فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز
فونت زيبا ساز
هجینگ ارز

هجینگ ارز چیست؟

هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می شود که طی آن، بازرگانان برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشوند، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد می کنند تا خود را در مقابل ریسک نوسانات نرخ ارز پوشش دهند.

کاربردهای هجینگ ارزی برای پوشش نوسانات نرخ ارز :

يكی از مشكلات صادركنندگان و واردكنندگان تغييرات نرخ ارز است كه موجب ضرر وزيان اين گروه می‌شود. به عنوان مثال يك صادر‌كننده كالايی را صادر كرده و قرار است پول آن را به صورت ارز بعد از چند ماه دريافت كند اما اين صادركننده نگران است بعد از اين مدت قيمت ارز كاهش پيدا كند و درنتيجه موجب ضرر و زيان می‌شود.از طرفی گاهی يك وارد كننده نيز می‌خواهد قيمت كالای وارداتی خود را بعد از چند ماه بپردازد اما نگران است بعد از ين مدت نرخ ارز بالا رود و نتواند به تعهداتش عمل كند.
به عبارت ديگر، هجينگ نوعي قرارداد آتي محسوب مي‌شود كه به معني خنثي سازي ريسك موجود در يك بازار با استفاده از ريسك متضاد در بازاري ديگر است.
قرارداد هجينگ امروزه در بازارهای بين‌المللی به عنوان قراردادهای «فيوچرز» يا آتی‌ها مطرح است  يا از طرفی قرارداد اختيار خريد يا اختيار فروش نيز نوعی قرارداد هجينگ است.
يكي از متداول ترين شقوق قراردادهاي آتي براي مديريت انواع ريسك‌ها، دور نگاه داشتن فعالان اقتصادي از ريسك‌هاي ناشي از نوسانات ارزش پول است كه عموما در قالب ابزار هجينگ مديريت مي‌شود.
با توجه به شرايط ارزي كشور "هجينگ ارزي " ابزار جديدي براي كاهش و جبران ريسك توليد‌كننده و صادركننده تلقي مي‌شود.
ماهيت قرارداد هجينگ: اين قرارداد به اين صورت است كه يك صادركننده بعد از مدتی پول خارجی به دستش خواهد رسيد و اكنون نگران است ارزش آن پول كاهش يابد، بنابراين قرارداد «فيوچرز» و يا قرارداد اختيار فروش را با كسی منعقد و آن فرد نيز متعهد می‌شود در سررسيد مشخص مقدار معينی ارز را از فرد مذكور به يك مبلغ مشخص خريداری كند، يا به عنوان مثال يك واردكننده می‌خواهد در شش ماه آينده كالايي را وارد كند كه بابت اين واردات نياز به ارز دارد، اما نگران است قيمت ارز بالا رود، در نتيجه وی می‌آيد از اختيار خريد استفاده كرده و يك قرارداد خريد ارز را با كسی منعقد كرده يا از قرارداد فيوچرز ارز استفاده می‌كند به اين معنا كه شخصی متعهد به فروش مقدار معينی ارز به مبلغ مشخصی می‌شود.
"هجينگ " در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار پوششي براي نوسانات نرخ ارز در مقابل ريال خواهد بود،البته بايد تاكيد كرد كه هم‌اكنون مشكلي در مورد مبادلات ارز به ارز در شبكه بانكي وجود ندارد و فقط مشكل ارز به ريال در اين بازار مشاهده مي‌شود.
به دليل وجود نوسانات در بازار ممكن است "توليد كننده " و "بانك عامل " تحت تاثير قرار گيرند به همين دليل بايد مكانيزمي ايجاد شود كه اين پوشش را براي مبادلات بوجود آورد و معاملات آتي ارز را امكان پذير كند.




موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:, | 2:47 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |